Valmistaudu vuodenvaihteeseen ja tulorekisteriin

Uusi vuosi 2019 lähestyy taas ryminällä. Vuodenvaihteeseen liittyy aina monta rutiinia ja nyt niiden lisäksi tulee vielä valmistautua uuden tulorekisterin käyttöön. Tältä sivulta löydät kootusti ohjeet ja vinkit vuodenvaihteeseen.

Tulorekisteri – tee käyttöönotto nyt!

Tulorekisteri pitää olla käytössä heti ensimmäisestä palkanmaksusta alkaen. 1.1.2019 jälkeen kaikki maksetut palkat tulee ilmoittaa tulorekisteriin 5 päivän kuluessa maksupäivästä ja kuukausikohtainen erillisilmoitus seuraavan kuukauden 5. päivään mennessä.

Jos et ole vielä tehnyt tulorekisterin käyttöönottoa palkanlaskentaohjelmassa, tee se ensitilassa.

Ohje käyttöönoton tekemiseen: https://tuki.ecom.fi/hc/fi/articles/360016622151-Tulorekisterin-käyttöönotto

Varmista suomi.fi -valtuutus tulorekisteri-ilmoittamiseen

Ecom Palkanlaskennasta luotu tulorekisteri-ilmoitus lähetetään tulorekisteri.fi -palvelussa. Palveluun kirjaudutaan suomi.fi-palvelun kautta pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ilmoituksen lähettäjän tulee olla yrityksen virallinen nimenkirjoittaja tai hänellä tulee olla valtuutus lähetykseen. Virallinen nimenkirjoittaja tekee valtuutuksen suomi.fi-palvelussa.

Ecom Palkanlaskentaa varten ei tarvitse hakea varmennetta.

Palkanlaskijan vuodenvaihteen muistio

Ecomin Tuki-sivujen Palkanlaskijan vuodenvaihdemuistio opastaa vuodenvaiheessa tehtävissä rutiineissa. Sieltä löydät vuodelle 2019 vahvistetut prosentit ja muut arvot palkanlaskentaan. Muista myös palkanlaskennan vuosi-ilmoitukset verottajalle ja vakuutusyhtiöihin.

Ennen vuosi-ilmoituksen tekoa varmista, että käytössäsi on uusin Palkanlaskennan versio. Päivitysohjeet löydät tämän sivun lopusta.

Tuoterekisterin ja hinnaston vuosihuolto

Vuoden vaihtuessa kannattaa myös tarkastaa missä kunnossa ohjelman tuoterekisteri ja hinnasto ovat. Rekisteristä voi siivota pois poistuneita tuotteita, alennusluettelot kannattaa päivittää ja erityisesti kannattaa huolehtia, että vanhentuneet nettohinnastot poistetaan. Tuki-sivulta löydät ohjeet tuoterekisterin siivoamiseen ja alennusluettelon päivittämiseen.

Tarkasta myös, että Ecomin varmuuskopiot ovat kunnossa!

Palkanlaskentaohjelman päivitys

Ennen Tulorekisterin käyttöönottoa ja TYVI-raportin muodostamista Ecom Palkanlaskenta tulee päivittää uusimpaan versioon.
Jos käytössänne on Ecom Serveri -palvelu, päivitykset asennetaan automaattisesti eikä teiltä vaadita toimenpiteitä päivityksen osalta!

Lataa päivitys täältä

Rauhaisaa Joulun odotusta toivottaen,
Ecomin asiakaspalvelu