Helppokäyttöinen ohjelmisto vastaa toimialan tarpeisiin

Mitkä asiat helpottavat LVIS-yrittäjän arkea, jotta tarjouksen tekemisestä päästään siirtymään jouhevasti tositoimiin työmaalle ja myös laskuttamaan valmiista urakasta? Näitä toimeksiannon vaiheita Ecomilla hiotaan jatkuvasti, jotta taloushallinnon ohjelmiston käyttö on asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta.

Automatisointi takaa sen, että esimerkiksi tarjouslaskennassa käytetään pohjana järjestelmään ennalta syötettyjä ja sinne säännöllisesti päivittyviä tukkuhinnastoja ja alennuksia. Myös sen, mitä katteita yrittäjä haluaa mistäkin tuoteryhmästä kulloinkin ottaa käyttöön, voi määritellä etukäteen. Kun määrittelyt on kerran tehty, tarjouslaskelman tekeminen käy vaivattomasti. Tarjouslaskenta löytyy ohjelmistosta lisäominaisuutena.

Ohjelmiston avulla kaikki tieto työtehtävästä pysyy yhdessä paikassa ja on puhelimella tai tietokoneella tarkasteltavissa milloin tahansa. Kun tarjous realisoituu kaupaksi, voidaan määritellä, kuka työn menee tekemään ja milloin. Työmaalla asentajat voivat puolestaan katsoa sovelluksesta, mitä kohteessa pitää tehdä ja mitä materiaaleja keikalla tarvitaan. Mahdolliset tukkujen laskut voidaan automaattisesti tuoda keikkaan mukaan tuoteriveiksi lähetteelle.

Kun työ valmistuu laskutettavaksi, myös pankkiyhteydet on ohjelmistossa automatisoitu: laskun maksu tapahtuu sähköisesti ja tiedot saatavien seurannasta päivittyvät ohjelmistoon.

Kuukausitilaus pitää ohjelmiston ajan tasalla

Ecom on kehittänyt ohjelmistoja 20 vuoden ajan. Alkuvuosina järjestelmät toimitettiin asiakkaille CD-levyinä, ja uusi, päivitetty versio piti ostaa ja asentaa joka kerta erikseen.

Nyt käytössä oleva kuukausitilaus tekee ajan tasalla pysymisestä helppoa, sillä uudet versiot toimitetaan tilaajille automaattisesti. Asiakas voi myös halutessaan hyödyntää Ecom Serveri -palvelua, jossa ohjelmisto jää Ecomin ylläpidettäväksi. Silloin kaikki ohjelmistoon tallennetut tiedot pysyvät varmasti käytössä, vaikka omalle käyttölaitteelle tapahtuisi jotakin. Serveri-palvelun myötä ohjelmistoa voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta.

Asiakaspalvelun kautta tulee jonkin verran pyyntöjä parantaa järjestelmän toimintaa. Kehityspyynnön jälkeen Ecomin tiimi miettii, millaiseen lopputulokseen halutaan päästä, kehittää tuotetta ja testaa, että uusi koodi toimii tarkoituksenmukaisesti kokonaisuuden kannalta. Esimerkki pyynnöstä, johon kehityspuolella on tartuttu, on mahdollistaa mobiilisovelluksessa tuntikirjausten ja palkkatapahtumien tarkastelu niiden kirjaamisen jälkeen. Kehityksessä näitä pyyntöjä kutsutaan tiketeiksi. Pienempiä tikettejä ja parannuksia viedään tuotantoon käytännössä päivittäin mutta isommat kokonaisuudet julkaistaan versiopäivityksissä, joita julkaistaan vuosittain muutamia.

Ohjelmistokehitys varmistaa ominaisuuksien toimivuuden

Ecomissa kehitystyöhön on satsattu viime vuosina reilusti: kehityksen parissa työskentelevien määrä on kolminkertaistunut kahden vuoden sisällä. Accountor-yhteistyön myötä kehitystyötä on modernisoitu, ja ohjelmistoa kehittää saman aikaisesti useampi henkilö, jolloin kehitys kulkee nopeammin ja tietoa saadaan jaettua tehokkaammin.

Vuonna 2018 toimme markkinoille esimerkiksi pilvipohjaisen Ecom Jet -taloushallintajärjestelmän täydentämään Ecomin tarjontaa yrityksille. Loppuvuoden aikana tulemme puolestaan julkaisemaan uudet versiot Androidille ja iPhonelle suositusta Ecom Webi -mobiiliapplikaatioista.

Työtapoja, joilla ohjelmistokehityksessä mukana olevien tiimien välinen vuorovaikutus ja itse sovellusten kehitystyö jalostuvat ketteriksi, muutetaan tarvittaessa yhdessä Accountorin väen kanssa kouluttautumalla.

Kaiken ohjelmistokehittämisen lähtökohtana on varmistaa sovellusten toiminnallisuus. Se tarkoittaa, että kaikkien uusien ominaisuuksien toimivuus testataan sekä vanhoissa että uusissa tuotteissa.