Valmistaudu uuteen verkkolaskulakiin

Uusi verkkolaskuja koskeva laki laajenee tänä vuonna koskemaan kaikkia yrityksiä. Laki astuu voimaan 1.4.2020 ja sen tavoitteena on automatisoida ja helpottaa yritysten taloushallintoa. Viimeistään muutoksen myötä oma laskutus kannattaa sähköistää, sillä jatkossa kaikki yritykset ovat oikeutettuja pyytämään laskut vain sähköisessä muodossa.

Verkkolaskuja koskeva laki laajenee tänä vuonna koskemaan kaikkia yrityksiä. Laki koskee hankintayksiköiden ja elinkeinonharjoittajien sähköistä laskutusta ja sen tavoitteena on tehostaa sekä julkishallinnon että yritysten taloushallintoa.

Lain suurin mukanaan tuoma muutos on, että 1.4.2020 lähtien mikä tahansa yritys on oikeutettu saamaan toiselta yritykseltä sähköisen laskun ja kieltäytymään paperilaskun vastaanottamisesta. Lain myötä vaatimuksena on, että lasku noudattaa eurooppalaista standardia. Suomalaisista formaateista tätä vastaa jatkossa Finnvoice 3.0 ja TEAPPSXML 3.0.

Lakimuutoksen myötä paperin määrä vähenee. Sähköinen lasku on nopeampi eikä se unohdu lehtipinon väliin. Näin se on myös varmempi ja turvallisempi laskutusmuoto.

Mikä muuttuu?

Uudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa taloushallinnon automatisointi. Tärkeää on huolehtia, että vastaanottajan järjestelmä kykenee pureksimaan yrityksesi lähettämän laskun. Samalla olet itse yrittäjänä oikeutettu pyytämään laskut sähköisessä muodossa, jolloin esimerkiksi yrityksen taloushallinto helpottuu.

Laskuttajana omalta yritykseltäsi voidaan myös vaatia vastaisuudessa sähköisiä laskuja. Vastaanottaja voi lakiin vedoten ilmoittaa, ettei paperisena saapuvia laskuja enää makseta. Tämän kaltaiset tilanteet ovat varmasti harvassa, mutta uuteen lakiin kannattaa varautua, jottei ikäviä yllätyksiä tule.

Mitä lakimuutos vaatii yrittäjältä?

Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että yrityksen laskutusohjelma on ajan tasalla. Vinkkinä: Ecom on aina ajan tasalla. Ecomissa onnistuu myös sähköisten laskujen käsittely, joten voit huoletta pyytää laskut sähköisenä vaikka heti.

Uusi verkkolaskulaki ei vaadi Ecomin tai Ecom Jetin nykyisiltä käyttäjiltä toimenpiteitä, sillä lain tuomat muutokset on jo huomioitu Ecomin ohjelmistossa. Olennaista on kiinnittää huomiota siihen, miten oma yrityksesi käsittelee saapuvat laskut. Hyödynnätkö tehokkaasti ohjelmiston mahdollistamaa automatiikkaa vai pyöriikö ostolaskujen käsittely edelleen manuaalisesti?

Vuodesta 2020 kannattaa tehdä sähköiseen laskutukseen siirtymisen vuosi. Sähköinen laskutus säästää yrittäjän aikaa ja helpottaa taloudenhallintaa. Uuden verkkolaskulain myötä se on myös varmin tapa saada laskut perille.

Mikäli kaipaat apua laskutuksen automatisointiin, ollaan yhteydessä. Keskustelemme mielellämme lisää aiheesta.

-mikko ruoho