Ilmainen laskutusohjelma?

Kävin läpi meidän hakukonemarkkinointia (SEM) ja huomasin termin “ilmainen laskutusohjelma” tuottaneen laskeutumissivuosumia. Eli on googlailtu ilmaista laskutusohjelmaa ja päädytty Ecomin sivuille, koska meilläkin tuollainen hakusana on markkinoinnissa käytössä. Tästä heräsi ajatus kirjoittaa auki muutama ajatus ilmaisesta laskutusohjelmasta. 

Ecomin osalta termi ei ole tuulesta temmattu eikä ilmainen laskutusohjelma “ole vain mainos”. Ecom Jetiä voi käyttää ilmaiseksi ja jopa laskuttaa sähköisesti ihan ilmaiseksi. Siis ilman sivukuluja, transaktiokuluja lähetetyistä verkkolaskuista. Rajoitettua tämäkin on. Ilmaiseksi voi käyttää miten paljon haluaa mutta ilmainen versio sisältää 10 lähetettyä tai vastaanotettua verkkolaskua.

Googletus: ”Ilmanen laskutusohjelma”

Tein siis haun “ilmainen laskutusohjelma”. Aika mielenkiintoisia ratkaisuja löytyi. Löytyi tietysti ihan varteenotettavia ohjelmistoja. Esimerkiksi Isolta Arkhimedes (www.isolta.fi). Sitten löytyi lomakepohjia, mihin voi syöttää omat tiedot, asiakkaan tiedot, tuotteet jne., joista muodostuu lasku. Tämän jälkeen kivan laskupohjan voi tulostaa ja lähettää asiakkaalle. Mihin palvelimelle sinun pankkiyhteystiedot, asiakkaan nimi ja myymäsi tuotteiden tiedot hintoineen tässä välissä menivät? Mielenkiintoinen toteutus.

Sitten on näitä, joissa teet laskut ja lähettäminen maksaa jotain. Eli ei ihan ilmaista sekään.

Laskun lähettämisen kustannukset ovat paljon muuta kuin postimerkki ja kuori

Mutta mitä laskun lähettäminen sitten maksaa ja mistä laskun lähettämisen oikeat kulut syntyvät? Ajatellaan, että teet keikan, jossa asennetaan vaikka ilmalämpöpumppu. Pumpun asennukseen liittyy vaikka vähän sähköjen vetoja itse laitetta varten. Laskuun syntyy rivejä laitteista, tarvikkeista, työtunneista ja matkoista kohteeseen. Laite ostetaan tukusta 1 ja tarvikkeet otetaan pääasiassa omasta pakusta paitsi muutama tarvike haetaan tukusta 2 matkalla kohteeseen.

Laskulle tulee äkkiä muutama kymmenen riviä tavaraa. Ja jollei tule olet varmasti jättänyt jotain laskuttamatta. Mikä on siis laskun hinta, jos laskulta jää vähän tavaraa pois, koska kukaan ei muista, mitä kaikkea tarvikkeita laskulle piti kirjata? Oletetaan, että odotit tukkujen laskut saapuvaksi, sait kirjattua työtunnit ylös ja matkakin on tarkistettavissa vaikka Google Mapsistä. Siitä sitten näppäilemään laskua rivi riviltä kuntoon. Paljonko 30 rivin kirjoittamiseen menee aikaa? Tuote- ja kulurivit ja sitten niihin hinnat, myyntitilit ja ties mitä.

Automaatio apuun!

Tai sitten otat kanavapaketin hintaisen ohjelmiston, johon ostolaskut tulevat sisään ja automaatio kohdistaa rivit työmääräimille, automaatio luo rivit laskuille ja hinnoittelee ne oletusten mukaisesti asiakaskohtaisesti. Ne muutama kymmentä riviä muutamasta eri ostolaskusta sujahtavat myyntilaskulle parilla klikkauksella. Pari klikkausta lisää ja lasku on asiakkaalla. Samalla voit olla varma omasta ja asiakkaasi tietoturvasta. Sellainen versio Ecom Jetistä, josta voit laskuttaa niin paljon kuin ehdit työtäsi muuttaa laskun muotoon, maksaa 49 € / kk ja verkkolaskun lähetys 0,39 €/kpl päälle.

Suosittelen: Käy katsomassa www.ecom.fi/ecomjet ja testaa ohjelmistoa. Toivottavasti pidät.

Terveisin

Mikko Ruoho / Ecom 044 077 0100