Tulorekisteri – Finago Ecom

 

Tärkeä tiedote vuoden 2020 ja 2019 tulorekisteri-ilmoituksista

Muutoksia YEL-vakuutettujen tulorekisteri-ilmoituksiin

Vuoden 2020 alusta YEL-vakuutettujen palkkailmoituksiin tuli uutena pakollisena tietona tieto siitä, ettei henkilö ole tapaturmavakuutuksen alainen. Tieto lisättiin Ecom Palkanlaskentaan tammikuun alun versiossa.

Tapaturmavakuutusyhtiöt aloittivat tulorekisteritietojen käytön vuoden 2020 alusta, mutta yhtiöt ovat hakeneet myös vuoden 2019 tiedot. Aikaisemmin vapaaehtoinen tieto onkin nyt tarpeellinen myös vanhoilla ilmoituksilla. Tästä syystä YEL-vakuutettujen palkkailmoitukset vuodelta 2019 on lähetettävä uudestaan.

YEL-vakuutettujen palkkailmoitusten lähettäminen uudestaan

Verottaja ei salli tapaturmavakuutustiedon korjaamista ilmoitukselle (ei korvaavalla ilmoituksella eikä tulorekisteri.fi -palvelussa. Tämän takia ilmoitukset pitää mitätöidä ja lähettää uudestaan.

Palkkailmoitusten lähettäminen uudelleen ja vanhojen mitätöinti onnistuu uusimmalla Ecom Palkanlaskennan versiolla yhdellä toiminnolla.

  1. Päivitä Ecom Palkanlaskenta versioon 65 (tai 64(2)) . Ecom Serverillä uusi versio on jo päivitetty automaattisesti.
  2. Tee mitätöintierä YEL-vakuutetuille henkilöille:
    https://tuki.ecom.fi/hc/fi/articles/360011623040-Tulorekisteri-ilmoitusten-mit%C3%A4t%C3%B6inti-ja-korjauser%C3%A4n-luominen
  3. Lähetä mitätöintierän kaikki tiedostot tulorekisteri.fi -palveluun

Muista tarkastaa tapaturmavakuutuksen tasauslaskun summa vuodelta 2019


Tällä sivulla kerrotaan 1.1.2019 käyttöönotetusta kansallisesta tulorekisteristä ja siihen liittyvistä muutoksista Ecom Palkanlaskenta -ohjelmassa.

Käyttöohjeita Ecomin tukisivuilla

Tulorekisteri

Kansallinen tulorekisteri tulee käyttöön vuoden 2019 alusta. Tulorekisteri on Verohallinnon toteuttama kansallinen sähköinen tietokanta, johon kerätään mm. palkka- ja eläketiedot. Jatkossa palkanmaksajan on ilmoitettava kaikki maksetut palkat ja muut etuudet tulorekisteriin viimeistään viiden päivän kuluttua maksupäivästä.

Verottajan ohje tulolajeista (päivitetty 31.1.2019): https://www.vero.fi/globalassets/tulorekisteri/tulolajien-ja-tuloista-v%C3%A4hennett%C3%A4vien-erien-selitteet.pdf

Mitä muutos tarkoittaa Ecom Palkanlaskennan käyttäjille

Ecom Palkanlaskennasta pystyy jatkossa tekemään tulorekisteri-ilmoituksen. Ecomin luoma ilmoitus on ns. laaja ilmoitus (Ilmoitustapa 2).

Ilmoitus lähetetään verottajalle tulorekisteri.fi-palvelun kautta. Tulorekisteri.fi -palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, eikä lähettämistä varten tarvitse varmennetta.

Asetukset kuntoon palkanlaskentaan hyvissä ajoin!

Ecom Palkanlaskennan uudella versiolla voi määritellä ilmoittamisessa vaadittavat asetukset valmiiksi kätevän käyttöönottoapurin avulla. Uusia asetuksia tulee sekä kaikille käytössä oleville palkkalajeille että kaikille henkilöille, joten ne kannattaa laittaa kuntoon jo syksyn aikana.

Tarvittavat asetukset (käyttöönottoapuri opastaa näiden laittamisessa):

  1. Määritä palkkalajeille ilmoituksessa tarvittava tulolaji.
  2. Määrittele henkilöille ammattiluokka ja autoedun ikäryhmä
  3. Määritä käytettävä eläkevakuutusyhtiö

>> Käyttöönotto-ohjeet Ecomin tukisivuilla

Suomi.fi -valtuutus

Tulorekisterin asiointipalvelua käytetään Suomi.fi-tunnistautumisella (henkilökohtaiset pankkitunnukset, mobiilivarmenne, organisaatiokortti tai varmennekortti). Lisäksi ilmoittajalla tulee olla yrityksen valtuutus. Yritys voi itse myöntää valtuutuksen Suomi.fi-palvelussa tai tilitoimisto voi pyytää sitä, jolloin yritys saa pyynnöstä sähköposti-ilmoituksen. Ecom Tilit -tilitoimiston asiakkaat saavat valtuutuspyynnön tilitoimiston puolesta, eikä yrityksen tarvitse itse tehdä etukäteen mitään.

Lisätietoja

https://www.vero.fi/tulorekisteri/

https://www.vero.fi/tulorekisteri/yritykset-ja-organisaatiot/suorituksen-maksajat/ilmoittamisen-kanavat/s%C3%A4hk%C3%B6inen-asiointipalvelu/

https://www.suomi.fi/etusivu/