Kohti asiakaslähtöistä taloushallintoa – Ecom Talous parantaa yhteistyötä tilitoimiston ja rakennusyritysten välillä
30.09.2024
Digitalisaation myötä tilitoimistojen ja kirjanpitäjien rooli on merkittävässä muutoksessa. Perinteisestä suorittavasta työstä ollaan siirtymässä kohti konsultoivampaa ja asiantuntevampaa otetta. Toimialatuntemus mahdollistaa sujuvan ja asiakaslähtöisen taloushallinnon tarjoamisen.
Erityisesti rakennus- ja LVIS-alan yritysten kanssa toimivien tilitoimistojen on tärkeää ymmärtää asiakkaidensa liiketoiminnan erityispiirteet. Mitä paremmin tilitoimisto tuntee asiakkaidensa tarpeet, sitä kattavampia ja lisäarvoa tuottavia palveluita se voi tarjota. Tässä artikkelissa käsittelemme, miksi syvällinen toimialatuntemus on tilitoimistolle ratkaisevan tärkeää.
Tunne ja tarjoa parhaat mahdolliset työkalut
Toimialatuntemus parantaa tilitoimiston kykyä palvella asiakkaitaan tehokkaasti, optimoida asiakasyritysten taloutta ja varmistaa, että yritykset noudattavat kaikkia toimialaansa koskevia sääntöjä ja määräyksiä.
Markkinoilla olevien palveluiden tunteminen tukee ja tehostaa myös tilitoimiston liiketoimintaa. Asiakastyytyväisyys pysyy korkealla, kun asiakkaan haasteisiin kyetään reagoimaan aktiivisesti, kattavalla palveluvalikoimalla.
– Olen kuullut monta tarinaa tilitoimistoilta siitä, kuinka asiakasyritys on etsiskellyt toiminnanohjausjärjestelmää jo pidempään. Lopulta asiakas valitsee ja ostaa itsenäisesti jonkin kokonaisuuden – ja sen seurauksena irtisanoo tilitoimiston. Vaihtoehtona olisi ollut se, että tilitoimisto tarttuu asiakkaan haasteisiin ajoissa ja tarjoaa ratkaisua, joka sopii yhteen käytössä jo olevien ohjelmistojen kanssa, Piia Hippeläinen, Ecomin myyntijohtaja toteaa.
Asiakkaan käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä helpottaa myös tilitoimiston työtä, jos ohjelmisto kytkeytyy suoraan kirjanpitoon ja palkanlaskentaan. Näin lippulappusten pyörittelystä ja manuaalityöstä voidaan siirtyä kohti automatisoitua ja ajantasaista kirjanpitoa.
Näkymä asiakasyrityksen tilanteeseen – reaaliajassa
– Talotekniikka- ja rakennusalan yrittäjälle ei riitä se, että he saavat kirjanpidon, tuloslaskelman ja taseen. Yrittäjän täytyy seurata lyhyitä työkeikkoja ja suuria urakoita reaaliajassa, pureutua katteisiin ja laskuttaa aina ajallaan, Ecom Tilien toimistopäällikkö Sanna Laaksonen kuvailee yrittäjien tarpeita.
Taloushallinnon ohjelmiston kanssa yhteensopiva toiminnanohjausjärjestelmä mahdollistaa sen, että asiakasyritys voi keskittyä olennaiseen.
– Asiakasyrityksen aikaa vapautuu liiketoiminnan kehittämiseen, Mika Räisänen, Customer Success Manager Ecomilta jatkaa.
Ecom Talous mahdollistaa materiaalien hallinnan, kannattavuuden seurannan, työaikaseurannan ja laskutuksen yhdellä ohjelmistolla – ja vaikka omalla puhelimella suoraan työmaalla. Toiminnanohjausjärjestelmässä esimerkiksi tukkureiden hinnastot, tarjoukset, tuntiseuranta ja laskutus ovat yrittäjän käden ulottuvilla aina. Kirjanpitoaineisto siirtyy rajapintoja pitkin tehokkaasti suoraan taloushallinnon ohjelmistoon.
– Kun rajapinta toimii, esimerkiksi palkanlaskenta-aineistot, kilometrikorvaukset ja päivittäisten materiaaliostojen laskut siirtyvät toiminnanohjausjärjestelmästä suoraan Procountoriin, Laaksonen summaa.
Pääsy saman tiedon äärelle, reaaliajassa, tuo yrittäjää ja tilitoimistoa lähemmäs toisiaan. Ecom Talous -ratkaisussa myös tilitoimistolla on pääsy toiminnanohjausjärjestelmään, mikä avaa mahdollisuuden oppia alasta ja syventää ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta. Esimerkiksi myyntejä, materiaalivirtoja ja reskontratilannetta voidaan tarkastella järjestelmässä.
Kaikki tarvittava toiminnanohjaukseen ja talouden hallintaan
Ecom Talous yhdistää toiminnanohjauksen ja kirjanpidon saumattomasti toisiinsa. Kahden palvelun, Ecomin ja Procountorin, yhdistäminen sujuvoittaa sekä tilitoimiston että asiakasyrityksen arkea, säästää palveluiden kustannuksissa ja tekee yhteistyöstä läpinäkyvämpää. Samalla palvelu vastaa tarkasti LVIS- ja rakennusalan yksityiskohtaisiin tarpeisiin.
Toivoisitko parempaa yhteistyötä LVIS- ja rakennusalan yritysten, sekä tilitoimistosi välille? Järjestämme aiheesta webinaarin tilitoimistoille 24.10 klo 14.00.