Yleinen

Hallitse yrityksen taloutta myös poikkeusoloissa

03.04.2020

Ripeä, sujuva ja ajallaan tehty laskutus on aina yrityksen etu. Etenkin nyt vallitsevissa poikkeusoloissa on monelle yrittäjälle tärkeää, että tehdyt työt saa laskutettua. Hyvän taloushallinnon ohjelmiston avulla yrityksen talouden ylläpitäminen automatisoituu.

Ecomin ohjelmiston avulla yrittäjällä on aina kontrolli yrityksen taloudellisesta tilanteesta, eikä yllättäviä kuluja pääse syntymään – oli poikkeustilanne tai ei. Juuri nyt on hyvä aika varmistaa, että ohjelmistosta saa kaiken hyödyn irti.

Laskutus on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Jos oman yrityksen laskutusta ei vielä ole sähköistänyt, on se hyvä tehdä nyt. Koronaviruksen mukanaan tuoman poikkeustilanteen kestosta ei ole tarkkaa tietoa, joten mahdolliset pöydänkulmalla odottavat laskut kannattaa hoitaa pois heti. Tehokas laskutus on kaikkien etu, myös laskun vastaanottajan.

Taloushallinnon ohjelmistossa parasta on sen mukanaan tuoma helppous. Kun ohjelmiston käytöstä tulee rutiinia, tulee myös laskuttamisesta ja yrityksen talouden hallinnasta rutiinia. Jatkuva laskutus on järkevää, koska silloin viivettä ei pääse syntymään. Viimeistään nyt kannattaa tarkistaa omat laskutuskäytännöt ja automatisoida ne.

Ostolaskut voi hoitaa itse ohjelmiston avulla

Osassa yrityksiä on tällä hetkellä tilanne, jossa yrityksen kuluja voi joutua karsimaan minimiin. Moni yritys on ulkoistanut esimerkiksi ostolaskujen käsittelyn tilitoimistolle. Ecomin ohjelmistossa ostolaskujen käsittely on kuitenkin helppoa, joten niiden hoitaminen itse saattaa olla yksi mahdollisuus kulujen hetkelliseen pienentämiseen.

Ostolaskut voi hyväksyttää ja tiliöidä itse ohjelmiston avulla. Epävarmassa tilanteessa on myös hyvä, jos yrittäjällä itsellään on ote yrityksensä tuloista ja menoista. Tällöin voi olla viisasta hoitaa kaikki laskutus itse. Hoitamalla itse ostolaskut yrittäjä on koko ajan perillä, mihin kulut kohdistuvat. Kun kulut ja tulot ovat omissa käsissä, on helpompi seurata yrityksen tuottavuutta.

Vinkkejä tulevaisuuteen, mitä tästä voi oppia

Ecomin ohjelmistossa yrittäjä voi seurata yrityksensä taloutta reaaliaikaisesti. Ohjelmiston avulla yrittäjä voi valita kohteet, joita kannattaa omassa toiminnassa tällä hetkellä lähteä tehostamaan.

Poikkeustilanteessa voi myös miettiä, kannattaako hyödyntää laskurahoituspalvelua. Hankalassa tilanteessa se on hyvä vaihtoehto, mutta sopimusehdot on hyvä katsoa kuntoon. Lisäksi juuri nyt on järkevää miettiä, voiko esimerkiksi omaa osaamistaan parantaa, jos työt ovat hetkeksi hiljentyneet. Samalla voi myös pohtia yrityksen näkyvyyttä ja palvelujen myymistä.

Meillä Ecomilla hommat rullaavat normaalisti myös etätyöpisteiltä. Jos kaipaat apua laskutuksessa tai missä vain yrityksen taloushallintoon liittyvässä asiassa, ota yhteyttä.






    Ecom Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

     

    Katso, miten Prokylmä Oy hyödyntää Ecomia